آذر ۸, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

به طور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و غیره استفاده می‌شود. در بازار انواع و اقسام رنگ وجود دارد و برای اینکه بدانید کدام رنگ را در خانه خود استفاده کنید باید اطلاعات کافی از آن رنگ داشته باشید. در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان با عنوان کالای برتر در این شماره از نشریه به انواع رنگ‌های ساختمانی و ذکر قیمت آن‌ها پرداخته‌ایم. گفتنی است مطالب منتشرشده نظرات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و پیام ساختمان از چاپ نظرات مخالفان و موافقان استقبال می‌کند:

انقلابی عظیم در صنعت ساختمان

رومالین پدیده جدید ساختمانی توانست انقلاب عظیمی در صنعت ساختمان به وجود آورد. این رنگ دارای قابلیت‌هایی همچون انعطاف‌پذیری، عایق صوتی و حرارتی، ترمیم پذیری، اجرای سریع و آسان، قابلیت گرد زدایی و پایداری در برابر رطوبت و عوامل جوی است.

پژمان رضایی، مدیرعامل شرکت رومالین می‌گوید: رومالین توانسته نظر مجریان و سازندگان طرح‌های بزرگ را جلب نموده و راه بازگشت سریع سرمایه را هموار و باعث افزایش ارزش افزوده ساختمان ‌شود ضمن اینکه بسیار به صرفه‌تر از رنگ‌های دیگر است و با توجه به قیمت آن و زمانی که برای گچ کاری باید صرف کرد این روش بهتر است.

وی با اشاره به اینکه هر مترمربع رومالین ۴۰ برابر از سنگ و سیمان سبک‌تر است درباره قیمت این محصول می‌گوید: قیمت این محصول از متری ۴۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان و بسته به نوع محصول و براق بودن آن متفاوت است. رضایی درباره برندهای معتبر در زمینه رومالین می‌گوید: شرکت روپاد و رومالین از جمله برندهای مطرح در این زمینه هستند. رنگ‌های آکریلیک بیشتر مصرف می‌شوند

پیر محمدی، مدیرعامل شرکت ایکالر درباره کاربرد رنگ در صنعت ساختمان می‌گوید: در حال حاضر رنگ‌های اکریلیک بیشتر در ساختمان استفاده می‌شود و قیمت آن کیلویی ۱۱ هزار تومان است. وی درباره تفاوت رنگ مولتی کالر و رنگ آکریلیک می‌گوید: مولتی کالر رگه دار است اما آکریلیک ساده‌تر بوده و بافت ندارد. ضمناً قیمت رنگ مولتی کالر کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است.

سیلر

ناصر همتی، نقاش ساختمان درباره رنگ سیلر می‌گوید: این محصول مایعی کرم رنگ و شفاف است که برای غیرقابل نفوذ کردن خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی (کیلر) به کار می‌رود. وی می‌افزاید: پس از استعمال سیلر و خشک شدن آن قابلیت جذب رنگ کم شده و باعث سختی رنگ نهایی می‌شود. همتی در خصوص چگونگی استفاده از این پوشش‌دهنده می‌گوید: سیلر را به وسیله تینر فوری رقیق نموده و به وسیله پیستوله و قلم مو بر روی چوب پاشیده می‌شود.

وی همچنین درباره کیلر می‌گوید: کیلر رنگی شفاف است که به عنوان رنگ نهایی و همراه سیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلال این رنگ تینر فوری و با استفاده از پیستوله و قلم مو بر روی سطح چوب پاشیده می‌شود. ضمناً کیلر به دو صورت کیلر مات و کیلر براق وجود دارد.

رنگ‌های پلی‌استر

کاردانی، مدیرعامل شرکت بهرنگ اصفهان درباره پلی‌استر می‌گوید: پلی‌استر رنگی شفاف و بی‌رنگ است که در تینرهای فوری بسیار قوی حل می‌شود. وی می‌افزاید: رنگ‌های پلی استر در مقابل رطوبت، حرارت، الکل‌ها، اسیدها، روغن و چربی، مرکب و جوهر تا حدودی مقاوم هستند.

بهترین رنگ ساختمانی

این رنگ‌ها نسل جدید رنگ‌های ساختمانی می‌باشد. حلال این نوع رنگ آب می‌باشد و با استفاده از آب رقیق می‌گردد و پس از خشک شدن قابل شستشو بوده و ضد آب است. این رنگ بدون بو خاصیت آنتی باکتریال دارد و در مدت چند ساعت خشک می‌شود. در واقع می‌توان این نوع رنگ را بهترین رنگ ساختمان نامید زیرا بدون بو، ضد آب، تنوع رنگی نامحدود و باور نکردنی و دارای سریع‌ترین زمان اجرا می‌باشد.

رنگ‌های پلاستیک

به گفته کاردانی، این نوع رنگ‌ها از نظر خواص تا حدود کمی مانند رنگ‌های آکریلیک می‌باشد. حلال آن آب است ولی مقدار کمی بو دارد و زمان خشک شدن آن از رنگ‌های آکریلیک بیشتر است و در برابر شستشو مقاومتی ندارد.

رنگ‌های روغنی

دارای دو نوع مات و براق می‌باشد و حلال آن مواد نفتی مانند تینر می‌باشد. به زمان خشک شدن زیادی نیاز دارد و دارای بوی شدید تا حداقل دو هفته می‌باشد. ولی از نظر شستشو قابل‌قبول می‌باشد. قیمت این نوع رنگ نیز کیلویی۶ تا ۸ هزار تومان است.

رنگ متالیک

این نوع رنگ نیز می‌تواند با استفاده از رنگ‌های آکریلیک یا روغنی بسته به نوع کاربرد تهیه گردد و معمولاً برای سطوح بسیار صاف استفاده می‌شود. (مانند رنگ ماشین، رنگ‌های صدفی، طلایی، نقره‌ای و …) . البته امروزه در دکوراسیون‌های جدید و زیبا از رنگ‌های آکریلیک، متالیک و کاغذدیواری یا سنگ و مصالح طبیعی به صورت ترکیبی و کنار هم استفاده می‌گردد.

مولتی‌کالر

مولتی‌کالر رنگی است که پس از اجرا، چندین رنگ به صورت مجزا در آن دیده می‌شود. در واقع یک رنگ زمینه بوده و چند رنگ دیگر به صورت رگه‌های مختلف است. رنگ‌های مولتی‌کالر دارای ویژگی‌هایی خاص هستند که این رنگ را از رنگ‌های دیگر متمایز کرده و به آن اولویت داده است. این محصول فوق‌العاده تزئینی‌ و در طرح‌های متنوع و رنگ‌های مختلف موجود است. با توجه به فرمولاسیون خاص، امکان ساخت رنگ‌های متنوع و منطبق با هر سلیقه برای ایجاد سطوحی زیبا و چشم‌نواز در بیش از ۱۰۰ ترام گوناگون را فراهم می‌کند. این رنگ‌ها بسیار شیک، مدرن و دارای تنوع رنگ روز و محبوب اروپاست و هر مترمربع آن۶ تا۸ هزار تومان قیمت دارد.

کاردانی مدیرعامل کارخانه بهرنگ اصفهان می‌گوید: این نوع رنگ بر روی تمامی سطوح‌ قابل اجراست. همچنین دکوراتیو بوده و برای سطوح گچ، سیمان، بتن، آهن، آلومینیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی، پلاستیک، رنگ روغن، کنیتکس و … مناسب است.

این رنگ به هیچ‌وجه ذرات معلق هوا و دودها را به خود جذب نمی‌کند و برای محیط‌های پرترافیک و یا پر رفت‌و‌آمد مانند راه‌پله‌ها بسیار مناسب است. همچنین در صورت آسیب‌دیدگی به سادگی با حداقل مواد و به بهترین وجه ممکن قابل ترمیم است.

از آنجا‌ که رنگ‌های مولتی‌کالر برخلاف رنگ‌های موجود در بازار جهت اجرا نیاز به هیچ‌گونه حلال و ترکیبات نفتی مرسوم ندارد، بدون بو بوده و در مکان‌هایی که امکان تخلیه کامل و طولانی مدت وجود ندارد، نظیر منازل، ادارات، مراکز درمانی، مراکز آموزشی، هتل‌ها و … به راحتی قابل اجرا می‌باشد 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *