آذر ۲۱, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

هنگامی که خانه‌ای را برای سکونت بر می‌گزینیم، حداکثر سعی و تلاشمان را جهت انتخاب مناسب‌ترین مکان، آن هم با توجه به شرایط موجود زندگی‌مان صورت می‌دهیم؛ اگرچه در این میان ممکن است پاره‌ای از نیازهای ضروری‌مان در انتخاب موجود بی‌پاسخ مانده باشند ولی برای برآورده نمودن برخی از آن‌ها نیز راه‌های مختلفی وجود دارد…

رنگ در ساختمان,رنگ نانو در ساختمان,کاربرد رنگ در ساختمان,روانشناسی رنگها

رنگ در ساختمان,رنگ نانو در ساختمان,کاربرد رنگ در ساختمان,نقش رنگ در ساختمان,تاثیر رنگ در ساختمان,انواع رنگ در ساختمان,رنگ در نمای ساختمان,روانشناسی رنگ در ساختمان,رنگ در مصالح ساختمانی,تاریخچه رنگ در ساختمان,روانشناسی رنگها

بازسازی و انجام تغییر و تحولات ساختمان در یک ساختمان، یکی از آن راه هاست. البته در مرحله بازسازی یک فضا، ممکن است با شرایط گوناگونی مواجه شویم: برخی از فضاها به گونه‌ای هستند که امکان انجام تغییر و تحولات اساسی در آن‌ها وجود داشته و پروژه‌های کلی مانند برداشتن دیوار بین دو فضا، تغییر محل پنجره، ایجاد سقف‌های کاذب و غیره در آن مکان‌ها عملی است. به این طریق دست برای برآورده نمودن نیازهای مربوطه افراد ساکن در آن مکان باز است ولی در صورتیکه به دلایل مختلف از قبیل موقعیت مکانی و خصوصیات معماری و نقشه کشی آن، شرایط مالی صاحب مکان برای انجام پروژه بازسازی، امکان انجام تغییر و تحولات اساسی را نمی‌دهد، باید به دنبال راهکار دیگری بود. در چنین شرایطی رنگ و حقه‌های بصری با رنگ به یاری ما می‌آیند.

رنگ‌ها نه تنها در حس روحی و روانی ما موثرند، بر دریافت حس فیزیکی ما از محیط نیز نقش بسزایی دارند. آن‌ها حتی قالب فیزیکی و معماری فضا را به لحاظ ظاهری بر هم ریخته و محیط را به گونه‌ای دیگر به ببیننده القا می‌کنند. تاکنون نحوه نگرش همه ما به رنگ با در نظر گرفتن معیارهای ظاهری بوده است. اغلب ما رنگی را برای فضای اتاقمان بر می‌گزینیم که تنها با لوازم دکوراسیونی موجود و همچنین نظر و سلیقه‌مان متناسب باشد ولی به نقش اصلی آن در معماری ساختمان و پیامدهایی که کاربرد آن رنگ می‌تواند در محیط داشته باشد، کمتر فکر می‌کنیم. حال آنکه هر رنگ، گذشته از ظاهری که از آن نمایان است، دارای خصوصیات مختلفی بوده و در همین راستا، تاثیرات گوناگونی نیز بر فضای اطراف و لوازم موجود در آن می‌گذارد که با توجه به این مشخصات و نتایج حاصل از کاربرد آن‌ها، انتخاب رنگی برای یک محیط با شرایط و موقعیت خاص خودش، نمی‌تواند تنها از روی احساسات و با معیارهای زیبایی ظاهری صورت گیرد، بلکه ابتدا باید مقاصدی را که از کاربرد آن در محیط مد نظر است، مشخص کرد، سپس در راه دستیابی به هدف مورد نظر، به انتخاب نوع رنگ و روش به کارگیری آن پرداخته شود.

در واقع در مبحث کاربردی رنگ دو موضوع اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد: ۱) نوع رنگ ۲) روش استفاده از آن در محیط. همه ما می‌دانیم که رنگ‌های روشن حتی از خانواده رنگ‌های گرم، فضا را روشن‌تر و بزرگتر جلوه می‌دهند و درست برعکس رنگ‌های تیره اگرچه از میان رنگ‌های سرد انتخاب شوند، فضا را کوچکتر می‌نمایانند و با جذب درصدی از نور آن محیط، از روشنایی موجود نیز می‌کاهند. گذشته از آن، نحوه به کارگیری هر یک از این رنگ‌ها با توجه به خواصی که دارند و تاثیراتی که بر محیط می‌گذارند نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از آنجا که در یک اتاق بیشترین حضور رنگ و در واقع پس زمینه دیگر لوازم با رنگ‌ها و بافت‌های گوناگون، سطوح ثابت یک فضا هستند، ابتدا باید کلیه تدابیرمان را حول این موضوع متمرکز سازیم. منظور از سطوح ثابت در یک فضا، سقف، کف و دیوارها هستند و با توجه به اینکه این سطوح و شرایط ظاهری آن‌ها در هر زمانی که اراده کنیم قابل تغییر نیستند، باید اهداف معماری- دکوراسیونی‌مان را در راستای انتخاب و نوع رنگ و روش به کارگیری آن‌ها در نظر گیریم. در تصاویر زیر و توضیحات هر یک از آن‌ها، شما با این موضوعات به طور ملموس‌تری مواجه می‌شوید.

تصویر ۱: در این تصویر کلیه سطوح یاد شده به طور یکسان با رنگ‌های روشن، آن هم با یک تنالیته رنگ آمیزی شده‌اند. استفاده از یک تنالیته رنگی برای کلیه سطوح یک فضا، تناسب رنگی آن اتاق را حفظ می‌کند ولی در صورتیکه فضای شما از وسعت کمی برخوردار باشد، کاربرد رنگ‌های تیره در چنین وسعتی آن را کوچکتر جلوه می‌دهد حال آنکه استفاده از رنگ‌های روشن با این الگو، بر وسعت فضا به لحاظ دیداری می‌افزاید و درست به همین دلیل است که انتخاب یک رنگ روشن برای همه قسمت‌های فضا، مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین روش رنگ آمیزی یک محیط است، حال آنکه زیباترین و بهتریننخواهد بود زیرا هنگامی که انتخاب پالت رنگی با تدبیر و با حفظ تنوع رنگی صورت می‌گیرد، فضایی زیبا، جذاب و دوست داشتنی حاصل خواهد شد، در ضمن نقش اصلی و مهم آن در تغییر ابعاد فیزیکی محیط را نیز نباید نادیده شمرد که در تصاویر دیگر شاهد آن هستید.

تصویر ۲: رنگ آمیزی یکی از دیوارها به رنگ تیره، آن دیوار را بزرگتر جلوه می‌دهد. این تاثیر می‌تواند از طریق به کارگیری رنگ‌های تیره بر روی دیوارهای انتهایی یک فضا دریافت شود؛ به این ترتیب از طول ظاهری فضا کاسته شده و به عرض آن افزوده می‌شود. این روش رنگ آمیزی برای فضاهای کم عرض و راهروها بسیار حایز اهمیت است.

نکته: البته به هنگام استفاده از رنگ‌های تیره برای چنین مکان‌هایی با هدف فوق، به میزان بهره مندی آن از نور طبیعی و حتی نحوه نورپردازی مصنوعی توجه لازم داشته باشید.

۳: در این اتاق رنگ آمیزی با روش برعکس تصویر قبلی اتفاق افتاده است. همان طور که ملاحظه می‌کنید، کلیه دیوارها و همچنین کف و سقف با رنگ تیره پوشیده شده‌اند، به این صورت دیوار روشن تحت فشار رنگ‌های تیره اطرافش کوچکتر جلوه می‌کند. از این خاصیت برای فضاهای مکعبی شکل و جلوگیری از ایجاد احساس جعبه از محیط، بسیار مناسب است.

۴: در این اتاق کلیه سطوح به جز کف به رنگ روشن رنگ آمیزی شده است ولی همین تیرگی کف سبب کوچکتر شدن ظاهری فضا می‌گردد. پس با وجود اتاقی کم وسعت، انتخاب کفپوشی تیره رنگ اگر چه دیوارها و کف به رنگ روشن باشند، ناصحیح است.

۵: اتاق‌های اغلب ساختمان‌های قدیمی از سقف‌های بلندی برخوردار بودند ولی امروزه با سیستم آپارتمانی خانه‌ها، ارتفاع سقف‌ها از حداکثر ۲۹۰ سانتی متر تجاوز نمی‌کند. حال در صورتیکه اتاق شما نیز دارای چنین شرایطی است و می‌خواهید سقف آن را کمتر جلوه دهید، آن را به رنگی تیره‌تر از رنگ‌های به کار رفته در سطوح دیگر به خصوص دیوارها رنگ آمیزی کنید. این روش برای سه بعدی کردن اتاق بسیار مفید است.

۶: اگر سقف فضای اتاقتان به‌اندازه‌ای بلند است که با تیره کردن تنها همان محدوده، هدف مورد نظر حاصل نمی‌شود می‌توانید مقداری از رنگ تیره سقف ر ا به دیوارهای آن محیط انتقال دهید. کاربرد یک رنگ روشن در زیر این نوار تیره‌ای که در بالای دیوار از ادامه رنگ سقف ایجاد شده است، اتاق را به نظر وسیع‌تر می‌رساند.

۷: در فضایی که دیوارها و سقف با رنگ تیره پوشیده شده‌اند، انتخاب یک کفپوش به رنگ روشن، از ایجاد احساس فشار در اتاق جلوگیری به عمل می‌آورد. به این ترتیب با وجود تیرگی سطوح دیگر، رنگ کف اتاق تا‌اندازه‌ای اعتدال رنگی محیط را برقرار می‌سازد.

۸: برای آنکه دیوارهای اتاقتان و در نهایت سقف بلندتر جلوه کند، دیوارها را به رنگی تیره‌تر از سقف رنگ آمیزی کنید. انتخاب رنگ تیره برای دیوارها، آن‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده و رنگ روشن سقف به آن عمق بیشتری می‌بخشد.

این راهکار رنگ آمیزی برای فضاهایی با سقف کوتاه مانند زیرزمین‌های مسکونی که ممکن است حتی از وسعت کافی نیز برخوردار باشند ولی سقف کوتاه فشاری را از جانب بالا وارد می‌آورد، ایده آل است.

۹: اگر مشکل کوتاهی سقف با پیشنهاد ارایه شده در تصویر قبلی به طور کامل قابل حل نبود، درست برعکس تصویر ۶ کلیه سطوح به جز سقف را با رنگ تیره بپوشانید با توجه به اینکه مقداری از رنگ روشن سقف را به رنگ تیره دیوارها نفوذ دهید. این خطاهای بصری، افزایش ظاهری سقف را تشدید می‌کند

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *