آذر ۲۳, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

کناف امروز با توجه به قابلیتهای منحصر بفردی که نسبت به گچ و سایر مصالح ساختمانی دارد کاربردهای فراونی در ساختمان و سازهای امروزی در کشورمان دارد و علی الخصوص در ساختمانهایی با طبقات زیاد مثل بیمارستانها و.. هم بخاطر سبک بودن و هم بخاطر سرعت بالا در اجرا زیاد مورد توجه مهندسان و ساختمان سازان قرار می گیرد.

اما نقاشی کناف همیشه بین تحویلگیران کار ( مهندسان و صاحبان ساختمان ) با نقاشان ساختمان و کناف کاران اختلاف و مشکلاتی زیادی را به همراه داشته است.

با توجه به اینکه بیشتر همکاران نقاش در این زمینه مورد ظلم واقع شدن، برآن شدم که در این مطلب بصورت منظقی به این موضوع نگاه کنم شاید دید مهندسان عزیز ساختمان نسبت به این موضوع منطقی تر و بهتر شود.

رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان حال چه دیوار و چه سقف جون جزو کارهای نهایی یک ساختمان محسوب می شود یعنی رنگ کردن ساختمان در واقع اخرین مرحله از مراحل تزیینات ساختمان می باشد که کار نهایی را به تصویر خواهد کشید و تاثیر زیادی بر ریبایی محیط درون و بیرون ساختمان خواهد داشت.

کناف ها دارای شیارهایی هستند که اصطلاح لب به لب می شوند و در سقف با پیچ به سطح کار چسبانده می شوند. این شیارها با تیپ کناف که نواری است پهن و چسبنده لای بین دو شیار قرار می گیرد و سپس با بتونه ماستیک کناف، که مخصوص درزگیری شیار کنافهاست روی آن کشیده می شود و سپس با بتونه ماستیک کناف سطح آن اصطلاحا برای صاف شدن بهتر کشیده می شود. و در نهایت رنگ امیزی میشود.

اما مشکل اینجاست که در ۹۹ درصد بخصوص در مساحت زیاد پس از رنگ امیزی، این شیارها در سقف صاف دیده نمی شوند که همه تقصیرها گردن نقاش ساختمان می افتد. که البته کاملا غیر منطقی است.مگر آن که خود نقاش همه مراحل کار را انجام داده باشد از کناف گزاری تا بتونه و رنگ امیزی که معمولا این امر هم امکانش نیست…..

در واقع یک کار بی عیب زمانی حادث میشود که کار از ابتدا بدون عیب و ایراد انجام شود. اگر کنافها در یک سطح نباشند شما شاهد شکم و موجهای زیادی در پایان خوهید بود و جون این شکم ها در مرحله رنگ امیزی کامل بجشم می ایند و در مراحل نصب نصابها زیاد عیان نیستند مهندسان ناظران هم زحمت تراز زدن و تحویل گرفتن کار را به خود نمی دهند (بالا رفتن به ارتفاع) در مراحل بعدی هم هرجقدر کار شود باز هم کار شیک حاصل نمی شود.

و حال اگر نصاب هم خوب این شیارها را به هم نزدیگ کند و کارش بدون شکم باشد باید کسی که بتونه درزگیری می کشد با مهارت کامل این شیارها را اصولی پر کند تا سظح کار شیک حاصل شود.(این مرحله اگر توسط نقاشی که خود مرحله رنگ امیزی را انجام شود بهتر است زیرا که جون می داند که باید خودش رنگ امیزی کند پس نهایت تلاش خود را برای بهتر انجام شدن کار می کند. البته در بیشتر جاها بنا به دلایل مختلف این امر صورت نمی گیرد. در واقع کننده زیرکاربا کننده رنگ با هم یکی نیستند.

در کل اگر سطج کار یکدست و بدون ایراد باشد رنگ امیزی آن و کار نهایی هم بدون ایراد دیده خوهد شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *