دی ۲, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

ابزار کار نقاشی ساختمان

سنباده

سنباده از ابزار کار نقاشی ساختمان می باشد که ورقه ای از جنس کاغذ، مقوا، یا پارچه است. که از ترکیب اکسید آلومینیوم یا کروندوم تشکیل شده ، جسمی بسیار سخت است و ذرات ریز آن تقریبا هر فلزی را می خراشد. مواد سخت مختلفی همچون ذرات سنگ لعل ، ذرات سیلیسیم ، سنگ چخماق ، اکسید آلومینیوم و کوارتز در آن استفاده شده است. دانه های سخت ساینده بر روی آن به وسیله ی چسب مخصوص نصب شده و برای ساییدن چوب و گچ و فلزت به کار می رود، به دلیل اینکه نقاش ساختمان نیاز دارد تا سطوح خشن و ناصاف نباشد در ابتدای کار از سنباده استفاده می کند تا آن ها را برای چسب زدن و رنگ کاری آماده کند.

سنباده ها تنوع مختلفی دارند عبارتنداز : سنباده ی کاغذی ، سنباده ی آهنی ،سنبادهی پوستاب ، ته پوست .سنبادهی کاغذی بیشترین کاربرد را در نقاشی ساختمان دارد و برای تمیز کردن زیر کار سطوح گچی استفاده می شود ولی کاربردی هم در صاف کردن کارهای چوبی دارد. این سنباده ی کرم رنگ اغلب به دلیل سستی بسیار پس از مدتی دانه های ساینده ی خود را از دست می دهد. نقاش ساختمان سنباده را باید قبل از هرکاری برای محلی که قرار است رنگ کاری شود مورد استفاده قرار می دهد.

 

سمباده کاغذی برای نقاشی ساختمانسمباده کاغذی

 

برس رنگ زنی در نقاشی ساختمان

نقاش ساختمان، برای استفاده از برس رنگ زنی در ریختن رنگ به شکلی عمل می کند که غلطک مخصوص تا نیمه داخل رنگ قرار میگیرد و با قراردادن و چرخاندن برس مخصوص بر روی غلطک ، آن را به اندازه ی کافی آغشته به رنگ کرده و شروع به رنگ زدن دیوار می کند. نقاش ساختمانی با برس رنگ زنی ساختمان می تواند به راحتی گوشه ی دیوار ها، سقف، کنار دستگیره های در و پریزهای برق و … را به خوبی و بدون ریختن رنگ به قسمت های دیگر رنگ بزند.

 

قلم مو

یکی دیگر از ابزار های نقاشی یا رنگ آمیزی می باشد. برای به کار بردن رنگ در نقاشی ساختمان و ایجاد بافت استفاده می شود. قلم موهای مختلف برای تکنیک ها و مواد و مصالح مختلف به کار می روند قلم موها از موی جانوران یا الیاف مصنوعی پلاستیکی ساخته شده اند، و از نظر کاربرد به دو نوع رنگ روغن و آب رنگ تقسیم می شوند. قلم موهایی که از موی دم سمور درست می شوند، کیفیت بهتری دارند و حالت فنری و انعطاف پذیری خوبی دارند و نوک تیز این قلم موها برای نقاشی آبرنگ و رنگ روغن مناسب است. قلم موهای زبر، معمولا از پوست خوک ساخته می شوند و برای نقاش رنگ روغن کاربرد دارد.

نکته ی مهمی که در استفاده از قلم مو مورد توجه نقاشان ساختمان است ترکیب کردن رنگ ها و استفاده از رنگ های مناسب برای زمینه است. قلم موها را از چند نظر می توان بررسی کرد: از نظر طرز قرار گیری الیاف به گونه های :بادبزنی ،تخت و گرد از هم تفکیک کرد. از پرمصرف ترین قلم موهای مورد استفاده در سبک رنگ روغن قلم موهای ۴ ، ۸ ، ۱۲ هستند. از نکات مهم در استفاده از قلم مو توجه به ترکیب کردن رنگ ها و استفاده از رنگ های مناسب برای زمینه است وقتی نقاش ساختمانی به قلم مو جهت می دهد باعث حجیم شدن تصویر می شود و آن را از مسطح بودن در می آورد. برای رنگ آمیزی سطوح مختلف، قلم موهای متنوع و گوناگونی به لحاظ اندازه، ضخامت، فرم ، جنس موهای آن ها بستگی دارد. انتخاب نوع قلم مو و مناسب ترین آن به نوع رنگی که نقاش ساختمان تهیه کرده و همچنین میزان وسعت سطح بستگی دارد.

 

قلم موی نقاشی ساختمانقلم مو نقاشی ساختمان

 

غلطک

غلطک ابزار دیگری برای نقاشی ساختمان است که در اندازه ها و جنس های مختلف تولید می گردد. غلطک یک استوانه پوشش دار و یک دسته ی پیچ و خم دار که به هم وصل شده اند. برای آغشته کردن سطح پوشش غلطک سینی مخصوصی در نظر گرفته شده است. این سینی دارای انتهایی کاسه مانند و گود برای نگه داشتن رنگ بوده و ابتدای سطح آن برجستگی های کنگره ای پوشش یافته، که نقش خارج کردن رنگ های اضافی از غلطک را بر عهده دارد. از جمله مهمترین مزیت های غلطک که به کار نقاشی ساختمان کمک می کند کاربرد آسان آن و عدم نیاز به مهارت خاص نقاشی حرفه ای است. و همچنین سرعت عمل غلطک نسبت به قلم مو خیلی بالاست و نتیجه ی یکنواخت و بهتری را حاصل می کند.

 

 

غلطک نقاشی ساختمان

غلطک نقاشی ساختمان

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *