آذر ۸, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

رنگ های روغنی نیز از رنگ های سنتی و قدیمی محسوب می شود ولی هنوز برای رنگ آمیزی درب و پنجره های فلزی به عنوان یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود و حتی برای مواردی که به خاطر زیبایی بیشتر قرار است که دربهای فلزی از پوشش های مولتی کالر استفاده شود. رنگ روغنی به عنوان عایقی در برابر خوردگی و زنگ زدگی در آستر کاری ها استفاده می شود.

رنگ های روغنی شامل گروه های زیر می باشند :

  رنگ های روغنی براق و مات در فام های مختلف

 جلای الکیدی

 

رنگ ها و جلا های روغنی بر پایه رزین الکید لانگ تهیه شده و دارای چسبندگی خوبی روی سطوح آهنی، چوبی و دیوارهای داخل و خارج ساختمان می باشند . این رنگ ها دارای انعطاف پذیری و ثبات براقیت قابل توجهی بوده و به مدت طولانی جلا و براقیت خود را روی سطح حفظ می نمایند . انواع بسته بندی : ربعی  کوارت  گالن  حلب رنگ روغنی رنگی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد این نوع رنگ آب گریز بوده و قابل شستشو و برای شل نمودن ان از تینر روغنی استفاده می کنند که بوی بد این رنگ حتی همسایه ها را اذیت می کند. رنگ خشک شده رنگ روغنی روی دیوار تیره تر از رنگ ساخته شده ان می باشد . رنگ های روغنی به سه نوع براق ، نیمه براق و مات تقسیم می شوند.

۱- رنگ روغنی براق

 

رنگ روغنی (نقاشی روغنی) شادرنگ بر پایه رزین الکیدی با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ساخته شده است. دارای براقیت بالا و سرعت خشک شدن مناسب می باشد. با قلم مو، غلطک و پیستوله قابل اجرا می باشد. این رنگ ها بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده و در انواع فام از سفید تا مشکی قابل عرضه می باشد. دارای براقیت بسیار خوب، مقاومتهای مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و از ثبات نوری قابل توجهی برخوردار است. رنگ فوق قابل استفاده روی سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و گچی جهت مصارف داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مصرف روی سطوح فولادی اعمال یک لایه آستری الکیدی توصیه می شود. زمان خشک شدن سطحی ۳ ساعت و زمان خشک شدن عمقی ۲۴ ساعت است.

مزایا و معایب رنگ روغنی براق

 

از مزایای این نوع رنگ می توان گفت که این نوع رنگ کاملا براق بوده و دارای مقاومت و مانده کاری و پوشش زیاد بوده و بیشتر در بیرون ساختمان علی الخصوص بر روی آهن الات مثل در و پنجره و نرده مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه این رنگ نور را بیشتر منعکس کرده و ایجاد روشنائی بیشتری در داخل اتاقها می کند معایب استفاده از رنگ روغنی براق این است که موج و ایرادهای گچکاری را نشان می دهد.

۲- رنگ روغنی مات

 

رنگ روغنی (نقاشی روغنی) رویه مات شادرنگ بر پایه رزین الکیدی و استفاده از بهترین مواد داخلی و اروپائی متناسب با شرایط آب و هوایی ایران ساخته شد است. قابل استفاده بر روی سطوح گچی و سیمانی می باشد. بوسیله پیستوله، غلطک و قلم مو قابل استفاده می باشد. بعد از خشک شدن دارای حالت پوست تخم مرغی و بسیار زیبا و بادوام میباشد. این رنگ ها بر پایه رزین های آلکیدی ساخته شده و در انواع فام از سفید تا مشکی قابل عرضه می باشد. دارای مقاومتهای مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و قادرند سطوح مات بسیار زیبایی را بوجود آورند. رنگ فوق قابل استفاده روی سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و گچی بوده و جهت مصارف داخل یا خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مصرف روی سطوح فولادی اعمال یک لایه آستری آلکیدی توصیه می گردد. زمان خشک شدن سطحی ۳ ساعت و زمان خشک شدن عمقی ۱۶ ساعت است.

مزایا و معایب رنگ روغنی مات

 

مزیت این رنگ این است که این نوع رنگ به علت مات بودن نور را منعکس نمی کند و به همین خاطر ایرادات گچکاری را تا حدودی نشان نمی دهد معایب استفاده از رنگ روغنی مات این است که مثل رنگ براق صد در صد قابل شستشو نبوده و به راحتی نمی توان لکه های روی دیوار را پاک نمود و به همین خاطر جاهای که دستمال کشیده شده دقیقا معلوم می باشد . پوشش کمتر و بوی زیاد ان نسبت به رنگ براق یکی دیگر از معایب رنگ روغنی مات می باشد .

۳-رنگ روغنی نیمه مات

 

این نوع رنگ در مخلوط نمودن رنگ براق و رنگ مات به نسبت مساوی بدست می اید. این نوع رنگ پوشش معمولی داشته و نسبت به رنگ براق کمتر و نسبت به رنگ مات بیشتر نور را منعکس می کند. این نوع رنگ نسبت به رنگ براق کمتر و نسبت به رنگ مات بیشتر قابل شستشو می باشد.

۴- رنگ استخری

 

رنگ استخری بر پایه رزین های اکریلیک ترمو پلاست ساخته می شود جهت سطوح استخرهای شنا و همچنین استخرها و حوضچه های پرورش ماهی مناسب می باشد. این رنگ به طور معمول در فام آبی عرضه می گردد و در صورت سفارش قابل عرضه در هر فام دیگری نیز می باشد. از چسبندگی مناسب روی سطوح بتونی برخوردار است و مقاومت رطوبتی فوق العاده آن باعث دوام بیشتر آن، درون آب می گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *