آذر ۸, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

رنگ آکریلیک، یک رنگ پایه آب می‌باشد که بر پایه رزین‌های آکریلیک ساخته می‌شود و با توجه به مسائل زیست محیطی و عدم استفاده از حلال های آلی و مواد مضر، کاربرد آن رو به افزایش است (شکل ۳).

۱-۲-۲. کاربردها:

این رنگ برای رنگ‌آمیزی سطوح گچی، سیمانی، بتن و آجر و … برای نمای داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین رنگ آستری آکریلیک و ضد زنگ ساختمانی آکریلیک نیز توسط برخی کارخانجات تولید شده که رنگ آستری برای زیر کار رنگ آکریلیک استفاده می‌شود و ضد زنگ نیز قابل مصرف جهت انواع سطوح فلزی داخل و خارج ساختمان می‌باشد. رنگ آکریلیک در سه نوع براق، مات و نیمه براق تولید می‌شود.

۱-۲-۳. مزایا و معایب:

۱-۲-۳-۱. مزایا:

– این رنگ ها به دلیل حل شدن در آب، بوی بسیار کمی دارند.

– با توجه به سرعت بالای خشک شدن، سطح بیشتری را می‌توان در هر روز رنگ‌آمیزی کرد.

– قابلیت پوشش‌دهی آن بسیار بالاست.

– بر روی هر سطح قابل اجراست.

– قابلیت شستشو دارد.

– در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

– ترمیم آن بسیار آسان می‌باشد.

۱-۲-۳-۲. معایب:

هرچند که جزء رنگ‌های قابل شستشو محسوب می‌شود ولی به طور ۱۰۰% قابل شستشو نیست.

۱-۲-۴. اجزاء تشکیل دهنده:

مشخصات فنی: رنگ‌های پایه آبی آکریلیک غالباً بر پایه پلیمر آکریلیک امولشن (Emulsion) بوده و مقاومت خوبی به شستشو دارند. این محصول همچنین از انعطاف و دوام عالی برخوردار بوده و ضمن خشک شدن سریع، سهولت اجرا و پوشش عالی با ایجاد سطحی کاملاً یکنواخت و زیبا می‌تواند محیطی دلپذیر را ایجاد نماید. این رنگ‌ها را می‌توان با قلم مو، غلطک و اسپری اجرا کرد.

از ویژگی‌های فنی این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: مقاومت بسیار خوب در مقابل شستشو، فقدان بوی نامطبوع و سازگار با محیط زیست به دلیل عدم استفاده از حلال‌های نفتی و آلی، دارا بودن پوشش خوب و داشتن صرفه اقتصادی و سهولت اجرا بر روی سطح. رنگ‌های آکریلیک سیلیکون مخصوص نما نیز مخصوص استفاده در نمای ساختمان بوده و ویژگی‌های فنی آن شامل: مقاومت خوب در برابر نفوذ آب، مقاومت در برابر آلودگی‌های سطح، پوشش بالا و عدم جذب چرک و حفظ تمیزی سطح می‌باشد. این رنگ‌ها بسیار متنوع بوده و برای ایجاد بافت در سطوح مناسبند، چون غلظت بالایی دارند و به آهستگی خشک می‌شوند. رنگ آکریلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح قابل استفاده است. خاصیت ویژه این رنگ‌ها بدون بو بودن آنهاست (شکل ۳).

Acrylic Color ۳-۱. Acrylic Color ۳-۲. To repair their own hands

 

شکل ۳. امروزه استفاده از رنگهای آکریلیک به دلیل ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع زیاد رنگ، قابلیت شستشو، ترمیم آسان، مقاومت در برابر رطوبت و خشک شدن سریع رو به گسترش است. برای اجرا علاوه بر قلم مو می‌توان از غلطک نیز استفاده کرد.

خواص رنگ‌های آکریلیک عبارتند از:

– ساخته شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی بالا و سازگار با محیط زیست و سلامتی انسان.

– خشک شدن سریع، چسبندگی عالی، دوام و انعطاف‌پذیری خوب، قابلیت شستشو و مقاوم در برابر رطوبت، نداشتن بو و حساسیت زایی، تنفس مناسب، عدم جذب چرک و آلودگی و عدم نیاز به حلال‌های آلی.

– مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری و …

رنگ عاملی است نیرومند که می‌تواند برانگیزد یا تحسین بخشد؛ به هیجان آورد یا آرامش دهد؛ حسی از گرمی یا سردی ایجاد کند و حتی خوشایند یا ناخوشایند باشد.

رنگ‌های ساختمانی یکی از عوامل زمینه دکوراسیون هستند که آگاهی درباره آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در انتخاب نوع و اثر به جامانده از آنها داشته باشد. از جمله رنگ‌های ساختمانی، می‌توان به رنگ‌های پایه آب اشاره کرد که به دلیل زود خشک‌شدن طرفداران بیشتری دارد.

حلال‌ها و مواد نفتی از تشکیل‌دهنده‌های اصلی رنگ‌ها هستند که اغلب به عنوان مواد خطرناک و آلوده‌کننده محیط زیست از آنها یاد می‌شود. در سال‌های اخیر، حذف حلال‌ها از سیستم رنگ و جایگزین کردن آن با آب، هدف اصلی صنعت قرار گرفته و استفاده از محصولات پایه آب در حال گسترش است. برخی از رنگ‌ها و پوشش‌های پایه آب که به بازار عرضه شده، عبارتند از:

– پوشش‌های آکریلیک پایه آب ساختمانی

این رنگ‌ها بر پایه پلیمر آکریلیک امولشن، با بالاترین کیفیت و مخصوص سطوح داخلی و خارجی ساختمان طراحی شده‌اند.

– پوشش‌های ضد زنگ پایه آب مخصوص سطوح فلزی داخل و خارج ساختمان:

ضدزنگ آکریلیک، محصول جدید دیگری از دسته دیگری از دسته رنگ‌های دوستدار محیط زیست است که بر پایه پلیمر آکریلیک امولشن صنعتی و پیگمنت‌های ضدخوردگی طراحی شده است و جهت محافظت سطوح فلزی از زنگ‌زدگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این ضدزنگ قابل پوشش به وسیله رنگ‌های آلکیدی و نیز رنگ‌های آکریلیک ساختمانی است و از چسبندگی عالی نسبت به این پوشش‌ها برخوردار است.

– پوشش‌های آکریلیک پایه آب مخصوص چوب:

بعد از تولید موفقیت‌آمیز رنگ‌های ساختمانی آکریلیک، هم‌اکنون سیلر و کیلر آکریلیک بر پایه آب مخصوص چوب نیز برای اولین بار در ایران همگام با تکنولوژی روز اروپا و آمریکا توسط متخصصین تولید و عرضه شده است.  این پوشش در شرایط مختلف جوی (آفتاب، بارندگی و رطوبت) از چوب حفاظت می‌کند و برای سطوح چوبی خارجی ساختمان نیز قابل استفاده است.

اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید: در هنگام خرید باید دقت شود که رنگ های آکریلیک جهت کاربری‌های مختلف تولید می‌شوند. بنابراین باید متناسب با کاربری مورد نظر رنگ را خریداری کرد. مثلاً آکریلیک برای مصارف داخلی یا آکریلیک مخصوص نما یا آکریلیک ضد زنگ فلز است یا پرایمر (آستر) آکریلیک جهت زیر کار آکریلیک و….

یکی از بهترین مارکهای رنگ آکریلیک موجود در بازار رنگهای شرکت اروپایی “جوتن” است که قیمت آن تقریبا ۲ برابر رنگ‌های آکریلیک ایران است (شکل‌های ۴ و ۵).

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی: معمولاً رنگ‌های آکریلیک را می‌توان حدود ۲ سال در محیط سر بسته با تهویه مناسب در دمای ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد.

Acrylic Color ۴-۱. Acrylic Color ۴-۲٫

شکل ۴. رنگهای شرکت جوتن یکی از بهترین مارکهای رنگ آکریلیک موجود در بازار است

Acrylic Color ۵-۱. Acrylic Color ۵-۲. Acrylic Color ۵-۳٫

شکل ۵. محصولات شرکت اروپایی جوتن برای کاربردهای مختلف و رنگ آمیزی سطوح مختلف تولید می‌شود.

۱-۲-۵. نحوه اجرای کلی:

آماده‌سازی سطح: تمامی سطوح باید تمیز، خشک و فاقد هرگونه چرک، واکس، گریس و روغن باشد. ناهمواریهای سطح باید به نحو مناسبی با بتونه آکریلیک پوشانده شود. سپس سنباده نرم خورده و گرد و خاک آن پاک شود. (حداکثر ضخامت بتونه در هر دست پوشش ۵۰۰ میکرون ‍»۰/۵ میلی‌متر» می‌باشد) (شکل ۶).

این رنگ علاوه بر سطوح مذکور بر روی سطوح رنگ شده پلاستیک یا روغنی قابل استفاده می‌باشد ولی به جهت چسبندگی بهتر، سطوح رنگهای روغنی براق باید کمی سنباده نرم زده شود.

طریقه مصرف: قبل از مصرف خوب هم بزنید. پرایمر آکریلیک را به مقدار لازم بسته به نوع وسیله کاربرد با آب رقیق نمایید.

بوسیله برس (قلم مو)، غلطک یا پیستوله پرایمر آماده شده را برروی سطح خشک و فاقد هر گونه آلودگی از قبیل شوره، گرد و خاک، روغن، گریس، چربی و… اعمال نمایید.

صبرکنید تا پرایمر آکریلیک خشک گردد. (ممکن است این زمان بسته به درجه حرارت و رطوبت محیط ۴ الی ۶ ساعت به طول بیانجامد). رنگ آکریلیک پایه آب مصارف داخلی را به اندازه مورد نیاز با آب رقیق کنید.

رنگ فوق را بوسیله غلطک، قلم مو یا پیستوله بر روی پرایمر خشک شده اعمال نمایید.

حداقل فاصله زمانی ۴ ساعت تا اعمال پوشش مجدد (دست دوم رنگ‌آمیزی) لازم و ضروری است.

تبصره: اعمال پرایمر آکریلیک بر روی کلیه سطوح بتونی، سیمانی و گچی رنگ نخورده قبل از رنگ‌آمیزی الزامی است.

نکات کلی:

– رنگهای آکریلیک مصارف داخلی و بیرونی را به هیچ وجه بر روی سطوح خیس اعمال نکنید.

– محدوده دمایی مناسب جهت اعمال رنگهای آکریلیک ۳۵-۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

– در رطوبت نسبی بیش از ۸۰ % رنگ آمیزی نکنید.

– ابزار مورد استفاده را بلافاصله بعد از اتمام کار با آب شسته و در داخل ظرف محتوی نفت یاحلال نگهداری کنید.

– اگر این رنگها بر روی لباس ریخته شوند بلافاصله باید با آب گرم و کف صابون شسته شوند در غیر این صورت پس از خشک شدن پاک نمی‌شوند.

– از یخ زدگی جلوگیری نمایید.

– از مادر رنگهای آکریلیک جهت همرنگ نمودن استفاده کنید و به هیچ وجه از مادر رنگهای پلاستیک یا روغنی استفاده نکنید.

۱-۲-۶. پرسنل و مدت زمان اجرا:

برای هر واحد متعارف حدود ۱۰۰ متر مربع اجرای عملیات نقاشی توسط یک اکیپ دو نفره حدود ۵ روز طول می‌کشد. البته این زمان بستگی به کیفیت زیر کار نیز دارد.

۱-۲-۷. دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا:

– رنگ پلاستیک درجه یک

– ماده رنگ دلخواه شما

– آب

– صافی (معمولا از جوراب زنانه استفاده می‌شود)

– قلم مو و غلطک

– سمباده ۱۵۰ و ۱۸۰

۱-۲-۸. هزینه‌ها:

دستمزد اجرای نقاشی آکریلیک بستگی به کیفیت زیر کار و محل اجرای کار دارد ولی بطور متوسط می‌توان گفت قیمت هر متر مربع با مصالح، بین ۵۰/۰۰۰ تا ۶۰/۰۰۰ ریال می‌باشد.

۱-۲-۹. شرایط جوی مناسب:

با توجه به اینکه در داخل ساختمان اجرا می‌گردد در صورتی که ساختمان دارای سیستم گرمایشی باشد در هر شرایط جوی قابل اجراست ولی بطور کلی عملیات نقاشی باید بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد انجام شود.

۱-۲-۱۰. شرایط نگهداری پس از اجرا:

تا زمانی که رنگ تازه است از انجام عملیاتی که باعث ایجاد گرد و غبار گردد خودداری شود. همچنین باید از خراشیدن، ضربه زدن و کثیف کردن محل‌های نقاشی شده خودداری شود.

۱-۲-۱۱. توالی اجرا:

بهترین زمان برای اجرای نقاشی پس از اتمام کلیه عملیات ساختمانی می‌باشد ولی در صورتی که کابینت نصب نشده است بهتر است، قبل از نصب کابینت ‌باشد.

۱-۲-۱۲. کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده:

۱-۲-۱۲-۱. اجرای صحیح:

– شره، بازشدگی و حفره و یا ترک خوردگی ۲۴ ساعت بعد از ۳ دست نقاشی نباید در سطح کار دیده شود.

– هیچگونه رش قلم روی سطح کار دیده نشود.

– ایرادات دیوار از قبیل موج‌دار بودن به چشم نیاید.

– از رنگ استاندارد و درجه یک استفاده شود.

– تعداد لایه‌های رنگ آمیزی و پوشش به حدی باشد که هیچگونه سایه‌ای از رنگ قدیمی زیر کار دیده نشود.

– دستگیره‌ها، کلید و پریزها، شیشه‌ها، کابینت‌ها و دیگر قطعات الحاقی می‌بایست کاور شده تا از پاشش رنگ روی آنها جلوگیری شود (شکل ۷).

۱-۲-۱۳. قراردادها، ضمانت‌های لازم و حدود تخفیف:

برای مشاهده نمونه قرارداد به قسمت قراردادها مراجعه شود.

Acrylic Color ۶-۱. Acrylic Color ۶-۲٫

شکل ۶. قبل از اعمال رنگ آکریلیک، سطوح مورد نظر بایستی صاف و آماده گردد.

Acrylic Color ۷-۱. Acrylic Color ۷-۲٫

شکل ۷. پوشاندن کلیه قسمتهای غیر قابل رنگ آمیزی قبل از اعمال رنگ، از جمله کارهایی است که بایستی در مرحله اول کار انجام شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *