آذر ۱۳, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

اپوکسی یا پولی‌پوکساید، یک بسپار ترموست است که از واکنش رزین اپوکساید با سخت‌کنندهٔ پولی‌آمین یا پلی آمید حاصل می‌شود. اپوکسی دامنهٔ کاربرد گسترده‌ای دارد، از جمله در مواد رنگ اپوکسی، کفپوش وکسی، اپوکسی گرانیتی، اف‌آرپی و چسبها.

کاربردهای اپوکسی گسترده‌است و مهمترین آن در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی میباشد و همچنین شامل کاربرد در ساخت موادی چون چسبها، کامپوزیتها (مانند موادی که از فایبر گلاس یا فیبر کربن استفاده می‌کنند) و تقویت‌کننده‌ها می‌شود. ساختار شیمیایی اپوکسی‌ها این اجازه را می‌دهد که بسپارهای متفاوتی با خواص بسیار گوناگون تولید شود. به طور کلی اپوکسی‌ها را به خاطر چسبندگی، مقاومت شیمیایی و گرمایی خوب مکانیکی و مقاومت الکتریکی بسیار عالی آن‌ها نسبت به اکثر رزینهای دیگر می‌شناسند. بسیاری از خواص اپوکسی‌ها را می‌توان تغییر داد، مثلا اپوکسی‌های پرشده از نقره که رسانایی الکتریکی خوبی دارند یا اپوکسی پرشده از روی که مقاومت خوردگی خوبی دارد و یا مخلوط آن با ریز الیافهای کربن آن‌ها را رسانا میکند نیز وجود دارد و این در حالی است که اپوکسی‌خالص عایق الکتریکی می‌باشد.

اپوکسی در موارد زیر کاربرد وسیعی دارد:

قالب‌های صنعتی و کامپوزیت‌ها

سامانه‌های الکتریکی و الکترونیک

مصارف خانگی و دریایی

هوافضا

انواع کفپوش‌های اپوکسی

» ویژگی‌های روکش صنعتی اپوکسی

افزایش مقاومت بتن در برابر تخریب، فرسایش وبسیاری ازمواد شیمیایی

روکش اپوکسی جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و دیگرمایعات به بتن جلوگیری می‌کند.

روکش اپوکسی، کم حجم وسبک بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می‌نماید.

روکش اپوکسی به صورت یکنواخت و در رنگ‌های متنوع اجرا می‌گردد.

حداقل ۲۰ سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن از دیگر مزایای این پوشش است.

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی محصولی دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی می‌باشد که ازاین محصول می‌توان به عنوان رنگ نهایی بر روی سطح استفاده نمود.

موارد مصرف: جهت پوشش بر روی انواع سطوح بتنی، چوبی، فلزی، سطوح مجاور مواد شیمیایی، اتاقهای تاسیسات و موتورخانه‌ها، زیرزمینهای مرطوب و کلیه جاهایی که به یک پوشش با مقاوت بالا و دوام طولانی مد ت نیازدارند.

رنگ اپوکسی را می‌توان پس از خشک شدن با آب شست و به علـت داشتن خاصیت انعـطاف پذیـری

روش و میزان مصرف آمــاده ســازی سطـح کـــار:

سطح زیر کار باید کاملا“ خشک و عاری از هر گونه آلودگی، چربی و گرد و غبار باشد.

آمــاده ســازی مـــواد:

دو جزء رنگ اپوکسی را با نسبت اختلاط پیشنهاد شده در یک ظرف ریخته و بوسیله یک همزن با دور پایین (حداکثر ۲۰۰ دور در دقیقه) به مدت ۱ الی ۲ دقیقه هم زده تا مخلوط شوند. رنگ حاصل را بوسیله یک پیستولà با نازل مناسب میتوان روی سطح اعمال کرد. در شرایط خاص می‌توان از قلم مو استفاده کرد.

توجه – دمای مناسب برای کار با رنگ اپوکسی بین ۱۵ درجه سانتی گراد الی ۳۵ درجه سانتی گراد و زمان مصرف رنگ آماده شده یک ساعت می‌باشد.

– در هر مرحله فقط مقداری از مواد آماده شود که پیش از سر آمدن عمر مصرف بتوان استفاد نمود.

– بین دو لایه رنگ آمیزی حداقل ۶ ساعت فاصله باید باشد.

– وسایل کار را پس از پایان عملیات رنگ آمیزی با حلال مناسب شستشو دهید.

الف – صنعتی

مهمترین خطر مرتبط با استفاده از اپوکسی در طول زمان ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. این واکنش‌ها گاهی ممکن است پس از گذشت چندین روز از زمان تماس رخ دهد. استفاده از اپوکسی یکی از دلایل اصلی آسم شغلی در میان استفاده‌کنندگان پلاستیک است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *