آذر ۲۱, ۱۳۹۶ amir 0دیدگاه

در مقالات آموزشی قبلی به بیان چگونه بتونه بسازم؟ توضیحاتی در مورد بتونه داده شده است. در این قسمت به بررسی پودر مل پرداخته شده است. در انگلیسی به پودر مل، marble dust گفته می‌شود. ممکن است اگر ترجمه لغتی شود اذعان کنید که marble dust پودر مرمر است، ولی در واقع سنگ مرمر و سنگ آهک هر دو دارای یک فرمول شیمیایی هستند (CaCo3) و دارای کربنات کلسیم هستند.

طی مطالعاتی که توسط گروه تخصصی نقاشی ساختمان دیوار دیزاین انجام شده است موارد مصرف پودر مل در ایران و marble dust در خارج یکی است. پودرمل ماده اصلی بتونه نیز می‌باشد که به آن گل بتونه هم می‌گویند. مل همان کربنات کلسیم Ca Co ۳ است به رنگ سفید مایل به کرم مل ماده اصلی بتونه است و خمیر بتونه را تشکیل می‌دهد. پس می‌توان گفت پودر مل همان آهک lime است. ممکن است برخی به اشتباه پودر مل را با پودر سینکا اشتباه بگیرند. بنابرین لازم به ذکر است که سینکاChinese white به اکسید روی گفته می‌شود و به هیچ وجه معادل پودر مل نیست.

کاربرد پودر مل:

مورد استفاده پودر مل در نقاشی – لاک‌های شیمیایی – عطر‌سازی و لاستیک‌سازی – خمیردندان و مجسمه‌سازی است. پودر مل یکی از اساسی‌ترین مواد مورد استفاده در پتینه کاری می‌باشد و در ایجاد بافت در این صنعت کاربرد دارد. پودر مل دارای دانه‌بندی ریز بوده و در گروه مصالح نقاشی ساختمان جای می‌گیرد. مل سبک و کم حجم می‌باشد و به آسانی در حلال‌های مختلف حل می‌گردد. میزان چسبندگی پودر مل زیاد بوده و پس از خشک شدن و از دست دادن رطوبت بسیار مقاوم می‌شود. عرضه پودر مل معمولا به شکل بسته‌بندی شده در کیسه‌های ۱۰ کیلوگرم و ۳۰ کیلوگرم می‌باشد.

با مدیریت خلخالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *